alahai tambi kesian kamu

28 January 2009

Buat pembaca blog ni, cam biasalah tajuk pelik² kekadang berkait kekadang tak dan kekadang kene kait. :D apa pun berikut kisah yang berlaku (cam karangan budak tingktn 5 ler pulak)

27 JANUARI 2008
berfoto gedik bersama family dan member² di jeramtoi level 2..hehe rasanya korang boleh kenal yang mane kawan² aku dan selebihnya adalah family aweks yang berbaju biru cair itu merangkap buah hati pojaan ku..kehkeh

10:21 am - tibanya rombongan keluarga dari subang, kemudian menungu di muka pintu kolej ku,keluarga ni adalah keluarga kepada kekasih hatiku.yela kalu dah kata keluarga mestila ramai ye x? dan termasuk jugak sedara2 berhampiran yang lebih dikenali sebagai mak ngah.Aku tersedar pada jam 8.55 pagi tanpa dikejotkan oleh sesiapa,mungkin sebab terperanjat dek mimpi2 indah yang selalu mengganggu tidurku.setelah bgun aq trus mandi dan bersiap untuk berjumpa family yg telah ku anggap sebagai family ku jugak walupun belum sah ag. :D

perjalan ke jeramtoi n9, mengambil masa lebih kurang setengah jam atau lebih mengikut kelajuan kereta anda..dan yang paling mencabar adalah jalannya yang berpusing² seperti ular dipalu..sehingga membuatkan makngah muntah ditepi jalan.

sesampainya disana..

kami mencari tempat untuk dijadikan port meletakkan barang dan juga port melabuhkan punggung.pada mulanya kami memilih untuk duduk berhampiran dengan keluarga yang lain yang berada disitu.tetapi berpindah ke tempat yang lebih strategik ditempat tinggi.dan boleh melihat pemandangn jeramtoi

di pendekkan cerita, mandi punya mandi..
seorang lelaki berbangsa india yang sedang melayan anaknya tiba2 terjatuh akibat tergelincir.dan terhentak pada batu di bahagian tengkuknya..
india tersebut tidak sedarkan diri dan tiada tanda2 pernafasan berlaku
punyala ramai yang berkerumun melihat situasi india tersebut..pihak keluarga india tersebut hanya melihat smbil menangis teresak2 tanpa berikhtiar membawanya ke hospital..
lelaki india tersebut.tidak menunjukkan tanda2 bergerak atau bernafas,sebaliknya kaki dan tangannya telah pucat.

mengikut apa yang dikhabarkan,lelaki india tersebut telah meninggal dunia di tempat kejadian sebelum ambulan sampai,dan beberapa minit kemudian,dia dibawa terus ke hospital berhampiran dengan diusung menggunakan kain beramai2..
alahai, begitu mudah nyawa kita diambil, hanya dengan terjatuh walaupun tidak seteruk mana kecedaraanya..ajal maut itu ditangan tuhan.walau sekuat mana pun kita, tak mampu melawan ketentuan ALLAH.

dalam pukul 5 ptg barulah kami bersiap untuk pulang, setelah semuanya puas menikmati air terjun jeramtoi dan setelah penat menggigil kesejukan.Perjalanan kami diteruskan ke seremban2.JUSCO adalah destinasi seterusnya untuk kami melepakkan diri tanpa tujuan disitu.yela hujung2 bulan ni, ape la bole dibeli sangat..

picture taken by my dear : kesian abg baju merah tu kepenatan :D ops yang ad kepala kecik belakg tu adik kpd aina.dimana saja ad camera disitu la die akan interframe skali,biarpun hanya kakinya yang masuk dlm gambar itu

pukul 9 mlm baru lah semuanya bersedia untuk pulang, keluarga dari subang balik subang, dari n9 balik n9,tapi memang syok bile kene air terjun sampai kan sakit2 badan dibuatnya seperti dipukul oleh 20 orang sekaligus..walaupun takde kelebihan apa2 menadah body di air terjun tu,tapi kepuasan nya lain macam.bila dapat bertahan lama kat dalam tu..

seb baek telinga putih,terinterframe skali telinga aq,haih kekasih ku ini memng takleh nampk camera.maka terus muka nya berubah menjadi cover magazine punye muka

ini akan aq jadikan satu kenangan dalam hidupku, si kecik ni pun nak interframe skali
yang telah ku ilhamkan dalam blogini.ceh ayat
dah mcm ayat sastera lak.ok jumpe lagi di entri yang akan datang,
yang lebih cool..dan gempak agaknya.

p/s : ayat tunggang lagak sebab malas nak fikir ayat² baek punya.cukup sekdar korang faham ;) ye x?

aku dan kamera

26 January 2009

Kalau nak diikutkan tajuk..macam tajuk formal je yang korang baca kat artikel² majalah dan lain2 kan? hehe sebenarnya takda ape yang cuba aq ketengahkan tentang fotographer ni..
Cuma nak berkongsi sedikit camne kalu umur cam aq ni kerja sebagai fotographer terutamanya di majlis² perkahwinan..

kali ni aq nak share sket bende yang selalu aq lihat dalam sebuah majlis perkahwinan ketika ianya berlangsung

10 perkara yang korang akan tahu dan pernah tahu atau tak pernah tahu atau tak ambik tahu ketika majlis perkahwinan berlangsung :

1.baju pengantin yang berupa songkit tu adalah amat panas dan bahang apabila bersanding dan terutamanya cuaca panas.(sepanjang aq jadi fotographer kes baju ni xpernah tak ada.selalu je ada terutama pengantin lelaki yang tidak tahan kepanasan baju tersebut.sampaikan fotographer pun kene marah(aku la tu) sebab posing lebih²) ahaks.

2.tak semua negeri ada dan faham tentng "tol" ketika nak naik pelamin.(aq xtao tol ni nama melayu die apa.tapi di johor,apabila pengantin lelaki sampai untuk naik pelamin bersama pengantin perempuan.akan ada makhluk² yang duduk didepan pintu dan jugak atas pelamin utk mengutip angpau(tol), dah dpt baru boleh jalan.so kalu lelaki² diluar sana tu yang dah nak bersanding ngan org johor terutamanya..jgn lupa bawk bnyak2 angpau..simpan dalam kocek kasi kat pengapit.nnt takde la terkecoh baru nak cari.. :D
(ad satu peristiwa dimana pengantin lelaki tersebut org melaka dan perempuan org johor)pengantin lelaki tak tahu langsung pasal tol ni.apabila tiba time
majlis.terkena lak tol yg ramai dari makcik2 berhampiran.sehingga die naik berang dan marah dan cuba bertindak melarikan diri dari majlis) isyh2 bende ni berlaku depan mata aq.so prepare de payung sebelum hujan k.

3.???

4.????

5.kebnyakan mak andam adalah nyah(panggilan mudah),dan solekan mereka boleh mengubah muka anda menjadi org lain.(x caya cuba tanye photographer)

6.pengantin akan dibawa merata2 tuk diposing setelah majlis selesai(bersiap sedia la dikau wahai raja sehari untuk beraksi) hehe


7.majlis perkahwinan biasanya berakhir pukul 5 ptg dan start pada pukol 11 pagi(ni waktu standard org dtg masa majlis perkahwinan, 5 ptg ke ats tu dah kurang orang kalu yang dtg pun kawan2 dari jauh atau yg baru balik kerja)

8.amboh2 adalah nickname apabila pengantin membaling gula² kpd kanak-kanak yang duk tercegat didepan pelamin,serta org² dewasa juga pun turut serta(tu nickname die,nnti kalu org tanye amboh2 tu ape,jgn cakap sejenis nama tayar lak)

9.penyerahan wang hantaran biasanya dilakukan separuh separuh(kalu hantaran 20 ribu, 10 ribu tu dah serah awal masa dlm tempoh pertunangn
dan 10 ribu lagi diserah masa pernikahan) tu biasa la..

delast one
10.kebnyakan hantaran berupa hadiah biasanya dihantar dengan bilangan yang ganjil seperti 7 dulang,11 dulang..(ala2 nak pikat puteri gunung ledang la tu) nak tahu knp? tanye la org2 tua kita.aq pun x tanye nape tapi selalu kalu a
q ambik foto,semuanya ganjil belaka bilangan dulangnya..

tu dia 10 bende yang korang x tahu,tahu dtg makan nasi minyak je..mungkin ad yang tahu sebab dah pernah berkahwin atau cuba menambah quata.hehe..
anyway saje2 je aq post entri buat2 ada..kalu nak tips aq takde la sebab aq pun x kawin lagi..calon tu dah ad,duit je blum nk banyak :D


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."

aku terlambat ke?

25 January 2009

Gambar yang sedikit terkena dengan post entri aq kali ini.hehe tgk berposing sakan anak² dara tersebut.yang paling kiri tu mestilah aq,sebab dah je sorang mamat kat situ.yang belakang² tu x termasukla,yang sebelah aq tu.ha tu buah hati pujaan,sebelah die pulak.cik syafa astella,diikuti afni dan de last purple one is are-za..


malam tahun baru 2009 :D wah aq sorang je jejaka dlm gambar diatas

Tahun baru 2009, sorry sebab aq lambat post entri tuk tahun baru ni.Terlalu bz la sangat dengan bisnes2 online ni...
akhirnya seap penukaran template sempena 2009 ni.agak berhari jugak nak cari template yang kene ngan citarasa aq. yela kene ngan citarasa aq la sebab blog sendiri kan.
sambil-sambil sedang sibuk tu sempat gak berjalan² cari idea nak post entri, tula kdg2 susah gak jadi blogger kalu takde bende kita nak tulis,

gambar kat atas tu masa malam tahun baru,first time sepanjang umurku,ni la kali pertama aq jejakkan kaki di dataran merdeka dan sambut tahun baru kat situ.yela masa budak2 dulu tgk KL pun dah naik heran, apetah lagi menara jagung tu.agak riang bila dpt g KL.so skrg ni dah berulang alik ke KL sebab org tersyg ad duk kat subang nun disana..dkt2 ngn lapangan terbang subang.so merasa gak la aq meround KL tu walaupun selalu sesat..

So untuk entri kali ini,tak berniat nak tulis panjang2 sebab nak cerita pasal new year or something,lagipun dah lama berlalu..hehe :D so kite forward ke depan dan terus memandang kedepan..sebab banyak lagi bende kita nak kejar didepan tu..

untuk blogger² aq ucapkan teruskan perjuangan anda berblog ni..ramaikan komuniti blogger. dan belajar bende baru tiap hari ngan berkongsi idea dan pendapat..cewah cam nak bertanding pilihanraya lak..ok la SEMOGA TAHUN 2009 ini lebih bermakna buat anda semua.