Perlukah Malware dan Antivirus

18 December 2009

3 hari yang lepas, dengan tak semena-mena komputer aq tiba - tiba tersenyap dan cpu usage menunjukkan 100%. keadaan menjadi begitu berat sehingga aq tak mampu menggerakkan mouse yang terletak diatas meja ini.

hatiku mula menunjukkan tanda kemarahan dek perlakuan sumbang laptop ku itu. Kenapakah? ap yang terjadi? aq mula menimbulkn tanda tanya pada hati ku sendiri. Terdetik di hati mengatakan ini semua perbuatan si bakteria perosak yang menggondam laptop ku ini.
Seketika kemudian, dengan tidak semena mena, semua program yang memang ad dalam laptop ini tiba tiba keluar menampilkan diri bagai dikejar anjing virus yang mula mengganas, skype, ym, gtalk secara tiba tiba hilang fungsi dan yang paling tidak boleh aq terima apabila virus ini berjaya mendelete "antivirus" yang aq install dalam laptop ini serta membuang localhost a.k.a internet aq. Agak kejam perbuatan makhluk perosak ini. sehingga aq tidak terkata apa-apa hanya melihat ketentuan yang belum pasti.

Setelah semuanya senyap, Ternyata sang virus sudah berjaya menyelesaikn kerja nya dan meningglkan window xp ku yang telah dibaraikan sebentar tadi. Hatiku kali ini bukan lagi membara malah ingin meletup rasanya kerana file file yang sepatutnya aq backup tak dapat diselamatkan. Kebetulan pula pendrive, dan segala jenis external aq tak bawa masa tu.

Pergilah aq seberapa ketika mencari CD window xp untuk menformat kembali laptop aq ni.
Dan sekarang aq menggunakan window xp sp3. oPs! jgn tanya kenapa aq tak guna vista.
berdasarkan kemapuan laptop aq ni. vista adalah amat tidak sesuai baginya.

jadi sy nasihatkan. supaya anda memasang antivirus dan malware paling kurang.
antivirus sahaja tidak memadai untuk melindungi laptop anda.

sekian



Related Posts by Categories



0 comments:

Post a Comment